Candidezi pentru o funcție de manager? Ești pregătit? Iată câteva dintre lucrurile pe care nu ți le va spune nimeni la avansarea în funcție:
1. Există dezavantaje
În cazul în care avansezi în cadrul aceleiași companii, brusc nu vei mai fi egalul colegilor. Iar dacă cei care ți-au fost colegi îți sunt acum subalterni, este și mai complicat. Nu te vor mai trata la fel sau, chiar dacă o vor face, vor avea așteptări de la tine să fii în continuare mai loial relației voastre decât companiei. Și exact aici apare problema – când devii manager, ți se va cere ca în primul rând să fii loial organizației și apoi colegilor.
Problemele tale personale nu vor mai fi privite cu înțelegere pentru că nu mai poți fi înlocuit cu ușurință. S-ar putea, totuși, să îți permiți să ajungi mai târziu la serviciu.
Dintr-o dată, lucrurile nu vor mai fi putea fi explicate simplu – nu vei mai putea să privești faptul că nu se iau bonusurile trimestriale ca pe o dovadă de incompetență managerială – de acum ești în echipa de management. Condițiile de muncă și pretențiile managementului, altădată inacceptabile, nu ți se vor mai părea atât de lipsite de sens.
2. Curentul poate fi puternic
Dacă nu îți cunoști limitele, riști să pierzi contactul cu tine. Din dorința de a fi la înălțime, de a face față situațiilor noi, riști să faci greșeli. Învață să nu te lași dus de curent și dezvoltă-ți capacitatea de a privi lucrurile în ansamblu.
Autenticitatea îți va fi cel mai apropiat prieten. Învață să ai încredere în intuiția ta și rămâi fidel valorilor tale. Găsește soluțiile tale, variantele tale de rezolvare a problemelor – cei care te-au avansat în poziția de manager asta au apreciat la tine – nu capacitatea de a le da lor dreptate. Dezvoltarea personală este importantă dacă vine pe un fond solid.
3. Împrietenește-te cu temerile tale.
Este normal să-ți fie teamă – de situațiile noi în care trebuie să iei decizii bune într-un timp scurt, de criticile celorlalți, de faptul că unii dintre subalternii tăi știu mai bine părți ale job-ului și te vor pune în dificultate, de felul în care ceilalți te vor accepta.
Poți ascunde teama. Dar încrederea în sine nu poate fi mimată. Nu încerca să pari încrezător când nu ești. Mai bine învață să îți folosești frica – împrietenește-te cu ea. Este cea care îți semnalizează lucrurile care nu merg bine. Confruntă-te cu ele și treci mai departe.
4. Vrei să faci bine sau să arăți bine? Poziția din care conduci este importantă.
Ce te motivează să fii manager? Dorința de a contribui sau ambiția? Dacă ești motivat de satisfacerea ambiției și de statut, stilul tău de conducere va fi unul egocentric – vei conduce pentru a demonstra, te vei simți în competiție cu ceilalți – iar asta consumă repede capitalul tău de încredere. Dacă, însă, dorești să ai puterea pentru a construi, pentru a-ți asuma responsabilitatea deciziilor tale și a le pune în practică în modul și la momentul potrivit, le vei câștiga încrederea și asta îi va aduce aproape de tine pe cei mai buni – un manager nu produce rezultate singur. El are nevoie de oameni loiali și profesioniști.